Közigazgatási Elektronikus Pénztár
(KEP)
2005. január 1-jei hatállyal módosult az
illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény. A módosítás lényegesen
érintette az okmányirodákat azáltal, hogy az illetékbélyeg
használata helyett előírta az eljárási illetékek készpénzátutalási
megbízáson, vagy amennyiben ennek lehetősége fennáll házipénztárban
készpénzzel vagy bankkártyával történő megfizetését. Az elektronikus
ügyintézéshez kapcsolódóan lehetőséget adott a banki utalási
fizetési módra is.
Szintén 2005. január 1-jével lépett hatályba az eljárási illetékek
megfizetésének és a megfizetés ellenőrzésének részletes szabályairól
szóló 44/2004. (XII.20.) PM rendelet. Ennek előírásai alapján
az okmányirodáknak naponta el kell számolniuk az eljárási
illetékköteles ügyeikkel, amelyek adatait a Magyar Államkincstár
részére kell megküldeni. A Kincstár naponta igazolja a pénzügyi
elszámolás megtörténtét.
A jogszabályi kötelezettségek megvalósítása
érdekében a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási
Hivatal és a több mint 280 okmányiroda számára a Zalaszám
Informatika Kft. kifejlesztette a Közigazgatási Elektronikus
Pénztár (KEP) rendszert. A rendszer valamennyi okmányirodában,
több mint 3000 ügyintéző számára országosan biztosítja:
-
az okmányirodai egyedi igazgatási folyamatok és
a banki pénzügyi tranzakciók összekapcsolását, egyértelmű
megfeleltetését,
-
a különböző módokon (készpénzátutalási megbízás,
házipénztár és banki utalás) megfizetett eljárási illetékek
elszámolását,
-
a készpénzátutalási megbízások egyedi azonosítását,
a több igazgatási eljárásra tartalmazó pénzügyi tranzakcióban
azonosítását, követését, valamint az egy igazgatási
eljáráshoz kapcsolódó több pénzügyi tranzakció (akár
többféle fizetési mód is) azonosítását,
-
a Magyar Államkincstár követelményeinek megfelelő
egyedi ügyazonosító képzését, a befolyt összegek elszámolásához
szükséges országos adatállomány elkészítését,
- a Magyar Államkincstár által a pénzügyi teljesítések
igazolásáról készített állományok kezelését, így az alul-
és túlfizetett ügyekhez kapcsolódó ügyintézést (felhívás
készítése, leletezés, többletfizetéshez értesítés készítése
a visszautalás érdekében),
- a tételes ellenőrzést, visszakereshetőséget, a visszaélések
kizárását.
Ma már biztosított a Kormányzati Portálon
egyes okmányirodai elektronikus igazgatási eljárásokhoz kapcsolódóan
a fizetések lehetősége, amelyet szintén a KEP rendszer támogat.
Ezen eljárások egyrészt eljárási illeték-, másrészt igazgatási
szolgáltatási díjkötelesek. Ez utóbbiak vagy a Központi Hivatal
vagy az okmányirodát működtető önkormányzat bevételeként kerülnek
naprakészen elszámolásra.
A KEP alkalmas a különböző közigazgatási
szervezetek igazgatási rendszereivel illetve a pénzintézetek
informatikai rendszereivel való szabványos kommunikációra,
a hagyományos fizetési formákon túl az elektronikus fizetési
módok (pl. bankkártya, mobil, VPOS) integrálására, a különböző
jogcímeken megfizetet illetékek és igazgatás szolgáltatási
díjak analitikus és összesített adatainak kezelésére, kedvezményezettek
szerinti teljes körű elszámolására, a pénzintézetekkel történő
zárt rendszerű tételes elszámolásra..
A KEP rendszer havonta több százezer ügyhöz
kapcsolódóan kezeli az eljárási illetékeket és igazgatási
szolgáltatási díjakat.
A rendszer háromrétegű architektúrájú, a
Zalaszám által fejlesztett és évek óta, több országos kiterjedésű
üzemszerűen működő rendszerhez használt, gyors és technologizált
fejlesztést lehetővé tevő Organ keretrendszerre épül.
< vissza
|