|  |  |  | |
|  | |||
| Frank 
          Wedekind: 
           
 Bemutató: 
           Nelchior 
          - Kató 
          Balázs Díszlet 
          - jelmez: Vereckei 
          Rita rendező: Koltai M. Gábor m.v. 
 Ne 
          szépítsük: Wedekind elfelejtett drámaíró. Bár újra, meg újra felfedezik 
          - először az expresszionisták, majd a II. világháború utáni színházi 
          forradalmak irányzatai - igazán nincs jelen az élő színházban. Nincs 
          jelen, mert mindig a poétes maudits alakjai körébe tartozott, ha egyáltalán 
          besorolható bárhová is furcsa egyénisége, érdes nyelve, brutálisan tárgyilagos 
          drámai logikája. Berlinben megismerkedik Ibsennel, Dosztojevszkijjel, 
          a naturalistákkal, és megírja első három darabját, melyek közül az egyik, 
          A tavasz ébredése (1890 - 91) pár év múltán világhírűvé teszi. A tavasz 
          ébredése "gyermektragédia". A szereplők az ébredő ösztönök örvényében 
          tanácstalanul vergődő kamaszgyerekek, akiket az "ellenségek" : az eltorzult 
          lelkű, embertelen tanárok és papok, és a természettől melléjük rendelt 
          barátok: a szülők, együttesen taszítanak tragédiába. A beléjük rögződött 
          álerkölcs nevében félrevezetik őket, és megakadályozzák őket a legemberibb 
          ösztön, a szexuális vágy természetes kibontakozását. A tavasz ébredésében 
          a maradi látszatmorál gyilkos hatalmát kezdi ki, azt a hazugságot, mely 
          két fiatal gyerek értelmetlen halálát okozza. Itt még érezni a naturalista 
          iskola rekvizitumait: a miliőt, a szegénységet, az ösztönök vad és irracionális 
          megjelenítését. A játék éle az erkölcsi tabuk, a társadalom embertelensége 
          ellen irányul.  | |||
|  | |||