Sajtószoba

előző következő tartalomjegyzék
Integrált költségvetési gazdálkodási rendszer bevezetése Miskolc MJV Önkormányzatánál és kistérségében
Jegyző és Közigazgatás
Miskolc
2006. május 8.

Az önkormányzatok pénzügyi és vagyongazdálkodási feladataikat szigorú jogszabályi feltételek szerint, megkülönböztetett társadalmi-politikai követelmények és állampolgári figyelem közepette végzik. Az Állami Számvevőszék önkormányzatoknál tartott ellenőrzései rendre megállapítanak olyan eljárási, szervezési tennivalókat, melyek a hagyományos ügyvitel-technikai eszközökkel, elavult számítógépes programokkal már nem teljesíthetők. Ezért - elsősorban a nagyobb önkormányzatok hivatalaiban - mind gyakrabban születik meg az elhatározás a költségvetési gazdálkodás informatikai-ügyviteli eszközeinek korszerűsítésére.

Miskolc MJV Önkormányzata következetesen törekszik arra, hogy hivatalának munkája megfeleljen a fentiekben említett szigorú követelményeknek. A Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Főosztálya és az érintett szakosztályok már korábban is munkafolyamataik jelentős részét számítástechnikai támogatással végezték. A létrejött költségvetési informatikai rendszer azonban, bár hasznos, de egymástól elkülönült modulokból állt, ami a továbbfejlesztést már nem tette lehetővé. A Hivatal vezetése ezért úgy döntött, hogy egy korszerű, teljesen integrált rendszert kell a meglévő számítógépes programok helyett bevezetni, úgy, hogy az egységesen alkalmas legyen mind az intézményhálózat, mind - a többcélú kistérségi tárulás keretében együttműködő - más önkormányzatok hivatalainak kiszolgálására is.

A gyors és hatékony megvalósítást elősegítette, hogy Miskolc Megyei Jogú Város részt vesz a közigazgatás-fejlesztés módszertani megalapozására az IDEA program keretében indított kistérségi modellkísérletben, melynek egyik célja a kistérségi együttműködésben alkalmazható informatikai megoldások kidolgozása, országos hasznosítása, s amelynek gyakorlati megoldása éppen a költségvetési gazdálkodási feladatok támogatására irányult. Miskolcon ezért az új informatikai rendszer megvalósítása a modellkísérletben kidolgozott, a Zalaegeszeg-Gellénháza-Bak kistérségi mintaprojektként ismertté vált megoldásra épülhetett.

A kiépítendő integrált költségvetési gazdálkodási rendszernek célkitűzéseink szerint a költségvetés tervezésétől a beszámolók készítéséig a teljes ügyviteli folyamatot át kell fognia: az előirányzat nyilvántartást, a kötelezettségvállalás nyilvántartást, szállítói és vevő számlákat, bizonylatokat, a pénzügyeket, a tárgyieszköz- és készletgazdálkodást, és természetesen a főkönyvi könyvelést, adatszolgáltatást, és vezetői kontrollingot. A rendszerrel szemben követelmény, hogy a gazdasági események teljes életútja szigorúan követhetően, egységes felületen legyen kezelhető, hogy az analitikus és szintetikus könyvelés szinkronja automatikusan és kötelezően érvényesüljön. Ezeket a követelményeket az említett mintarendszer ellenőrzötten teljesítette.
Egy integrált pénzügyi, költségvetési gazdálkodási rendszer bevezetése rendkívül összetett feladat. A korábban egymástól függetlenül dolgozó munkatársak ugyanis egy szigorúbban egymáshoz illesztett, közös adatokat használó rendszerben folytatják munkájukat. Minden ügyviteli művelet csak a közös rendszerben történhet. Az átállás során a munkamegosztás és a munkaköri feladatok megváltozása jelentős kihívás, melyet Miskolc Polgármesteri Hivatalában az érintett munkatársak fogadókészségének, nyitottságának köszönhetően eddig jól sikerült megoldani.

A szervezési előkészítés 2005. októberében kezdődött meg, majd a modellkísérleti megoldásban alkalmazott OrganP Költségvetési Integrált Gazdálkodási Rendszer kezelésének oktatására került sor több ütemben és turnusban (képünkön: Tömböly Lilla, a Zalaszám Informatika munkatársa tart gyakorlati oktatást a hivatal munkatársainak). A rendszert 2006. január 1.-től a hivatal éles üzemben használja. Egyidejűleg történt meg a bevezetés Miskolc Kistérség Többcélú Társulás gazdálkodására vonatkozóan is, és megkezdődött két kistérségi településen a bevezetés előkészítése. A tervek szerint az év második felében mind az önkormányzat intézményei, mind a kistérség településeinek önkormányzati hivatalai csatlakozhatnak az egységes integrált költségvetési gazdálkodási rendszerhez.

Nyilas Ferencné
Miskolc MJV Polgármesteri Hivatala
Pénzügyi és Vagyongazdálkodási
Főosztály vezetője